religion och kulturkrockar

på öppna fsk här i biskopsgården
kommer många med olika
bagage i ryggsäcken.
vissa från Turkiet, andra från Somalia.
några från Göteborg, och en eller annan
nyinflyttad precis som jag själv.

idag pratade jag med en supergullig
mamma från just Somalia.
hon flyttade hit för 4år sedan och
pratade rätt bra svenska.
det blev en diskussion om hur många
barn alla ville ha och hon svarar
- så många gud ger mig, han bestämmer.
en annan troende muslim
sa att man visst kan bestämma
själv, det finns preventivmedel för det.
men denna somaliska
kvinna såg inte det
som ett alternativ.
detta kan jag acceptera och till
vis del förstå mig på.

vi fortsatte diskussionen och kom
till en punkt jag inte alls
kan förstå.
enligt henne får hennes man
om han vill gifta sig med
fyra kvinnor samtidigt.
då blev jag genast frågvis.
- så du menar att männen kan
ha fyra fruar samtidigt?
- ja precis. men han måste kunna
hantera det bra.
- men kvinnorna då? får dom
gifta sig med fyra olika män?
- nja, alltså en kvinna klarar inte
det pga stress osv förstår du. är hon
gravid kan hon inte vara med någon
annan man. medan männen kan
"underhålla" alla fyra kvinnor, vilket
en kvinna inte skulle klara.
- jag skulle ALDRIG dela min
sambo med tre andra kvinnor iaf.
han är min och ingenannans.
- vi blir också svartsjuka, tro mig.
men det går bra så länge mannen
är bra nog åt oss alla fyra.

jag ville bara resa mig upp
och skrika WTF?
varför i helvete ska männen
få ha det så bra när inte kvinnorna
får? eller som hon sa "inte klarar av"
snacka om att se ner på kvinnorna.

jag blev så upprörd inombords.
vi kvinnor skulle fan visst klara av
fyra karlar samtidigt, vad är det
för smörja dom lurat på henne?

jag är glad över att jag är fri från
religion och kan bestämma helt
över mitt egna liv.
jag är inte styrd av varken karlar
eller gudar. tack för det!

all respekt till troende, men ingen
än jag själv bestämmer
hur många barn jag ska iaf!

jag älskar att det är alla slags
mammor som kommer till öppna.
det är roligt att det blir så blandade
kulturer liksom.
sen märker man hur "svensk"
man är många gånger.
denna kvinna jag pratade med
idag vill tillbaka hem till sitt land.
jag gapade bara och frågade
varför? Sverige som är så bra?
hahaha klart jag tycker, jag
är ju uppvuxen här.
aja, puss på er!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0